Voor wie stappen onderneemt

Nog geen lid?

Word Noaberschap of ICC-lid

ICC Staphorst naar Airbus – Hamburg

ICC Staphorst naar Airbus – Hamburg

Het is een vast onderdeel van het jaarprogramma van de ICC. Het jaarlijks uitje! Dit jaar voor het eerst als tweedaagse activiteit op vrijdag 8 en zaterdag 9 september jl. De bestemming werd Airbus (de vliegtuigbouwer) en Hamburg! Vrijdagmorgen net na zevenen vertrok een volle bus richting Duitsland. Na een voorspoedige reis stonden we einde van de ochtend voor de poort bij Airbus in Hamburg/Finkenwerder. Het laatste deel van de reis reden we door het (container)havengebied van Hamburg waar we door Klaas van de Berg deskundig op de hoogte gebracht werden van de ontwikkelingen Eurogate Hamburg en aanverwante bedrijven.

Airbus
Voordat we het terrein van Airbus op mochten werden we streng gecontroleerd door een medewerker van Airbus. Na haar goedkeuring kwamen twee gidsen ‘aan boord’ met elk een steward van de bewaking. We reden onder de 3,5 kilometer lange start- en landingsbaan door en kwamen uit bij de vele hallen waar de vliegtuigen geassembleerd worden. Verdeeld in twee groepen kregen we een introductiefilm te zien van Airbus. Elke groep met gids kreeg een tour door en langs de hallen waar de verschillende typen van Airbus vervaardigd worden. Grofweg zijn er drie hoofdtypen te onderscheiden (de 320, 350 en de 380) en van die drie zijn weer meerdere typen afgeleid. Tijdens de tour konden we het hele traject van fabricage zien: de diverse compartimenten (die ook uit andere delen van Europa verscheept of gevlogen worden) worden aan elkaar genageld met (behoorlijk dure) klinknagels, de elektrische bedrading (voor zo’n groot toestel wel 500 kilometer aan bedrading), de montage van de vleugels en de voorbereiding voor de spuiterij.

Eindproduct vliegtuig
Airbus levert dagelijks een toestel. Eentje in Hamburg maar ook eentje in Toulouse-Frankrijk. Nadat de piloot van de klant de opleveringsvlucht gemaakt heeft met de testpiloot van Airbus vliegt hij meteen door naar een Europese stad om passagiers op te halen en in het drukke vliegschema deel te nemen. Airbus heeft nog een (zeer) volle orderportefeuille: als je van plan bent om nu een toestel te bestellen moet je er negen jaar op wachten voordat je ermee de lucht in kunt…. Een langetermijnvisie is essentieel in de luchtvaart! Organisatie Ook is Airbus zich bewust van haar verantwoordelijkheid als (grote)werkgever in de omgeving. Airbus geeft werkgelegenheid aan 16.000 medewerkers waaronder zo’n 800 stage- en opleidingsplekken die opgevolgd worden met een werkgarantie. Afgelopen jaar behoorde Airbus tot de top vijf van beste werkgevers van Duitsland!

Avondprogramma
Na een kleine drie uur zat de excursie bij Airbus er weer op. We hebben in korte tijd een prachtig bedrijf van heel dichtbij mogen ervaren. Ons hotel bevond zich aan de noordzijde van de Elbe. Vanaf Airbus in de vrijdagnamiddag-spits ben je dan even onderweg… ’s Avonds hebben we ons avondeten genuttigd aan de Elbe in restaurant Schulauer Fährhaus. Daar werd het volkslied afgespeeld van de thuishaven van elk passerend schip dat voorbijvaart en via een megafoon hartelijk welkom geheten. Bij terugkomst in het hotel werd de dag geëvalueerd en dat was nog lang gezellig!

Elbetunnel
De volgende morgen zaten we al vroeg aan het ontbijt omdat de heren en dame van de reiscommissie ons weer op een mooie dag wilden trakteren. We werden per bus naar de zuidkant van de stad gebracht waar we bij de Alter Elbtunnel (of St. Pauli-Elbtunnel) aankwamen. Deze tunnel stamt uit 1911 en is de eerste Europese rivierondertunneling welke nog steeds in gebruik. Het kenmerkende is dat je met de lift naar 30 meter diepte gaat en vanuit daar de tunnel naar de overzijde kan nemen. Aan de andere zijde kun je dan weer met de trap of lift naar boven. Het unieke is dat auto’s ook met de lift gaat.

Rondvaart
Aan de andere van de Elbe lag de rondvaartboot al klaar voor ons aan de Landungsbrücken waar we in vijf kwartier een grote rondvaart over de Elbe en door het havengebied hebben gehad. Vanuit de boot ervaar je stad en haven toch op een andere wijze. Tijdens dit weekend was er ook Sail Hamburg waardoor er meer dan gemiddeld aantal (zeer grote) cruiseboten in de haven aanwezig was. Boten van 300-400 meter waren zeker geen uitzondering! Ook voeren we langs het moderne Elbphilharmonie waar de stad bezig is met een grootscheepse stadsvernieuwingsproject. Bij terugkomst bij de Landungsbrücken miezerde het helaas en was een paraplu een welkom artikel. Na een korte wandeling kwamen we aan bij restaurant Blockbraü wat ook aan de Elbe zit en hebben we heerlijk binnen genoten van een Duitse lunch.

Stadhuis
Na de lunch gingen we met de hele groep met de U-Bahn (metro) naar het centrum van de stad. Bij de derde halte waren we al op de plek van bestemming: het stadhuis. Een uit eind negentiende eeuw daterend gebouw waar prachtige muurversieringen waren aangebracht en in de binnentuin een fraaie fontein is geplaatst. De reiscommissie had ook nog een uur vrije tijd ingeruimd om de stad iets beter te verkennen. We konden ‘ruiken’ aan mooie (en dure) winkels, grachten en zelfs een groot meer in stad. Grote gebouwen in de diplomatenwijk en diverse pakhuizen die in meerdere handelssteden zo nadrukkelijk aanwezig zijn. De regen was inmiddels opgehouden en het zonnetje brak door.

De terugreis
Na deze onderbreking was het tijd om met de U-Bahn richting de St. Pauli-Elbtunnel te gaan om daar onder de Elbe door te lopen naar de andere zijde van de oever waar de bus op ons stond te wachten. Op de terugreis was het rustig in de bus. Vlak voor de Nederlandse grens (in Bokeloh) hebben we de tweedaagse goed afgesloten met een diner bij restaurant Alte Giese, een sfeervolle boerderij waar het prima vertoeven was. Om iets over negenen reden we het Marktplein op en was de eerste tweedaagse trip van de ICC een feit. De reacties van het reisgezelschap waren zonder uitzondering zeer positief! We kunnen terugkijken op een zeer informatief, goed georganiseerde excursiereis die zeker voor herhaling vatbaar is.